Rum & Raisin

Rum & Raisin

dedikeret passion for dark rum

og meget andet, tryk på linkene for ekstra oplevelse på siden her. Husk Højttaler.

Om samling af rom, hovedsagelig fra Caribien, det er nok en arbejdsskade,

efter tiden i "Rom & Coke" farten. En af de absolut favoritter er "Depaz", en

agricole rom fra Martinique. En 12 års "Appelton" fra Jamaica er heller ikke

at kimse af, en sådan får man serveret i Kingston Lufthavn.

Nederst på siden * Bilens historie *.


The Rum Story in Whitehaven

er virkelig et besøg værd, hvis man er på de kanter og

Jeffersons 1785 rom er også let drikkelig, og da Lord

Nelson blev dræbt, kom han hjem i et romfad med rom.

Agricole Rum.

Er rom som fremstilles af sukkerrørene, en metode som næsten udelukkende 

bruges i de franske besiddelser Martinique og Guadalupe, i modsætning til

De engelske Kolonier i Caribien, som hovedsagelig fremstiller rom på Melasse,

som er et spildprodukt, der fremkommer efter at man har udvundet sukker af sukkerrørene.



"The Caribbean Disco Show" Gene Travis & The Jetlegs

"Sun of Jamaica" Saragossa Band

I 1917 blev De danske Vestindiske øer solgt til USA for

25 millioner $, så var det slut med dansk produceret 

Rørsukker, Melasse og Rom.

Det var en radikal statsminister, som skrev under på salget og derfor kunne jeg aldrig finde på at sætte mit kryds ved de Radikale!!!

Automobilets historie

I relation til mig. En rigtig auto kavalekade.

I 1972 fik jeg kørekort efter 6 + 1 køretime i en

Mercedes 200 på Juhls Køreskole.

Efter 6 timer kom jeg op til køreprøve, men ak! for ikke at

kollidere med en kampvogn (på en blokvogn) trak jeg for

langt ind , med det resultat at jeg lavede en lang ridse i skolevognen. Efter en time mere fik jeg kørekort, og siden

har jeg gjort vejene usikre i ind- og udland. "Jeg er forresten

holdt op med at bruge blinklys, det kommer jo ikke folk ved,

hvor jeg skal hen."! ! !

Mit første "dollargrin" blev en brugt

NSU Prinz 4L, med hækmotor og

aluminiumstopstykke.

I 1972 gav jeg et casettedeck

"Pioneer" købt i Hong Kong året før

for bilen. Det var tider!

"En rigtig Anders And bil"

Sunbeam 1300, det var bilen, som Hilda havde

da jeg kom til Ærø i 1976.

Renault 19, med 1,9 ltrs motor her en

tur i Scotland.


Så blev det til en Volvo 460 bygget i

Holland, en supersolid bil og da den skulle 

rejse fra Orte, blev den solgt til en Pizza-

bager og kørte et ½ år med pizzaer i

Odense.

"Puntoen" blev byttet ud med en 

Skoda Fabia, Dog kunne Fruen 

ikke lide årgangen, så hun krøllede 

den efter kun et halvt år, så vi måtte igen have en ny Skoda Fabia i 2016 begge var med automatgear.

Den blev efterfulgt af en MG Midget i de glade ungdomsår,hvor man luftede pigerne og i dag er det kun hundene, der bliver luftet. I øvrigt tror jeg slet ikke, at det ville være sjovt, at skulle skrue sig ned i sådan en

lille sportsvogn igen.

Efter den blev der købt en Morris 1000 Van (fra 

 Jysk Telefon) på auktion for den nette sum af 500

Kr, og så måtte jeg køre i den i 7 mdr. Den brugte "næsten" ligeså meget olie, som benzin.

Så blev det til en Talbot LS i skrigende

neongrøn.

En Renault Megane stationcar, nu blev det

luksus med aircondition og automatgear.

Vores første og eneste dieselbil blev en 

Fiat Grande Punto og det var absolut den

mest økonomiske bil, 23 km på literen og 

reservedele kostede ikke meget til

denne bil, havde også automatgear..

En værdig afløser for Volvo S 40 blev en 

Volvo V 40 (2,0) en rigtig svensk traktor, og det er ment på en gode måde. Den sagde vi kun farvel til, fordi med mig på efterløn, var

der ikke brug for to biler.

Herefter havde vi ikke mindre end 2

Talbot Salora Executive, en efter datidens målestok moderne bil med

servostyring. Det blev begyndelsen på en årerække med 2 biler.

Til syn blev min sidste "Salora" dødsdømt,

og en Fiat Tempra med sænket undervogn

blev mit absolutte fejlkøb herefter. Den fik ikke skiftet olie, den fik skiftet motor 2 gange. Pris dog kun 2000 kr pr gang.

Da "460"eren skulle udskiftes, blev det til 

en Volvo S 40 (1,8), en virkelig velkørende  gammel bil, som endte sine

dage igennem gul & gratis.

Sidst på året 2018 fik jeg et supergodt 

tilbud ved Skoda i Ejby for Fabiaen og så var jeg bare nødt til at opgradere til en Skoda Oktavia, ren luksus med LED-lygter, parkeringsassistent, fartpilot, DAB radio, automatgear og meget andet.