Rum & Raisin
dedikeret passion for dark rum
og meget andet, tryk på linkene for ekstra oplevelse på siden her. Husk Højttaler.
Om samling af rom, hovedsagelig fra Caribien, det er nok en arbejdsskade,
efter tiden i "Rom & Coke" farten. En af de absolut favoritter er "Depaz", en
agricole rom fra Martinique. En 12 års "Appelton" fra Jamaica er heller ikke
at kimse af, en sådan får man serveret i Kingston Lufthavn.
Nederst på siden * Bilens historie *.
The Rum Story in Whitehaven
er virkelig et besøg værd, hvis man er på de kanter og
Jeffersons 1785 rom er også let drikkelig, og da Lord
Nelson blev dræbt, kom han hjem i et romfad med rom.
Agricole Rum.
Er rom som fremstilles af sukkerrørene, en metode som næsten udelukkende
bruges i de franske besiddelser Martinique og Guadalupe, i modsætning til
De engelske Kolonier i Caribien, som hovedsagelig fremstiller rom på Melasse,
som er et spildprodukt, der fremkommer efter at man har udvundet sukker af sukkerrørene.
"The Caribbean Disco Show" Gene Travis & The Jetlegs
"Sun of Jamaica" Saragossa Band
I 1917 blev De danske Vestindiske øer solgt til USA for
25 millioner $, så var det slut med dansk produceret
Rørsukker, Melasse og Rom.
Det var en radikal statsminister, som skrev under på salget og derfor kunne jeg aldrig finde på at sætte mit kryds ved de Radikale!!!
Automobilets historie
I relation til mig. En rigtig auto kavalekade.
I 1972 fik jeg kørekort efter 6 + 1 køretime i en
Mercedes 200 på Juhls Køreskole.
Efter 6 timer kom jeg op til køreprøve, men ak! for ikke at
kollidere med en kampvogn (på en blokvogn) trak jeg for
langt ind , med det resultat at jeg lavede en lang ridse i skolevognen. Efter en time mere fik jeg kørekort, og siden
har jeg gjort vejene usikre i ind- og udland. "Jeg er forresten
holdt op med at bruge blinklys, det kommer jo ikke folk ved,
hvor jeg skal hen."! ! !
Mit første "dollargrin" blev en brugt
NSU Prinz 4L, med hækmotor og
aluminiumstopstykke.
I 1972 gav jeg et casettedeck
"Pioneer" købt i Hong Kong året før
for bilen. Det var tider!
Sunbeam 1300, det var bilen, som Hilda havde
da jeg kom til Ærø i 1976.
Renault 19, med 1,9 ltrs motor her en
tur i Scotland.
Så blev det til en Volvo 460 bygget i
Holland, en supersolid bil og da den skulle
rejse fra Orte, blev den solgt til en Pizza-
bager og kørte et ½ år med pizzaer i
Odense.
"Puntoen" blev byttet ud med en
Skoda Fabia, Dog kunne Fruen
ikke lide årgangen, så hun krøllede
den efter kun et halvt år, så vi måtte igen have en ny Skoda Fabia i 2016 begge var med automatgear.
Den blev efterfulgt af en MG Midget i de glade ungdomsår,hvor man luftede pigerne og i dag er det kun hundene, der bliver luftet. I øvrigt tror jeg slet ikke, at det ville være sjovt, at skulle skrue sig ned i sådan en
lille sportsvogn igen.
Efter den blev der købt en Morris 1000 Van (fra
Jysk Telefon) på auktion for den nette sum af 500
Kr, og så måtte jeg køre i den i 7 mdr. Den brugte "næsten" ligeså meget olie, som benzin.
Så blev det til en Talbot LS i skrigende
neongrøn.
En Renault Megane stationcar, nu blev det
luksus med aircondition og automatgear.
Vores første og eneste dieselbil blev en
Fiat Grande Punto og det var absolut den
mest økonomiske bil, 23 km på literen og
reservedele kostede ikke meget til
denne bil, havde også automatgear..
En værdig afløser for Volvo S 40 blev en
Volvo V 40 (2,0) en rigtig svensk traktor, og det er ment på en gode måde. Den sagde vi kun farvel til, fordi med mig på efterløn, var
der ikke brug for to biler.
Herefter havde vi ikke mindre end 2
Talbot Salora Executive, en efter datidens målestok moderne bil med
servostyring. Det blev begyndelsen på en årerække med 2 biler.
Til syn blev min sidste "Salora" dødsdømt,
og en Fiat Tempra med sænket undervogn
blev mit absolutte fejlkøb herefter. Den fik ikke skiftet olie, den fik skiftet motor 2 gange. Pris dog kun 2000 kr pr gang.
Da "460"eren skulle udskiftes, blev det til
en Volvo S 40 (1,8), en virkelig velkørende gammel bil, som endte sine
dage igennem gul & gratis.
Sidst på året 2018 fik jeg et supergodt
tilbud ved Skoda i Ejby for Fabiaen og så var jeg bare nødt til at opgradere til en Skoda Oktavia, ren luksus med LED-lygter, parkeringsassistent, fartpilot, DAB radio, automatgear og meget andet.