Hvad er et godt liv ?
Jeg synes, at jeg indtil nu har haft et
godt liv båret af positivitet og glæder.
Skoleskibet Danmark
6½ måned som elev i en svunden tid med stålmænd i træskibe, i modsætning til nutidens sømænd - træmænd i stålskibe. Med an-
løb af: Kanarieøerne, Kap Verde øer, Martinique, Bermuda og
Azorene
MT. Dagmar Mærsk
En råolietanker på 210.000 tons og en længde på 340 meter, "med rettidig omhu" fik jeg de manglende 5 mdrs sejltid.
Svendborg & Marstal Navigationsskoler
Efter 1 år i Svendborg og 1 år i Marstal blev jeg endelig navigatør og kunne nu udmønstre som styrmand i 1977. Samme år blev jeg gift med Hilda i
Marstal Kirke.
Det hele begyndte her i "Løgager Skole" på Dronning Margrethe's fødselsdag i 1953.
Årene, der kom, bød både på folkeskole og 3 år på Kornmod Realskole i Silkeborg.
Med ansættelse som styrmands-
aspirant hos A. P. Møller, blev kursen sat mod Sønderborg Søfartsskole i det gamle Hotel Alhambra.
MS. Susan Mærsk
Mønstrede mit førske skib i handelsflåden i Lagos, Nigeria på denne "jorden rundt båd". Den sejlede langs Vestafrika, fra Gambia over Atlanterhavet til Christobal og igennem Panamakanalen op til Mexico og USAs østkyst. Over Stillehavet til Japan, videre til HongKong, Singapore, Thailand, Ceylon, over Det indiske Ocean til Sydafrica, Angola og 4 måneder senere ankom vi igen til Nigeria.
MS. Charlotte Mærsk
Dette blev min anden udmønstring inden jeg efter måneder opsagde aftalen og gik i land. Her lavede jeg en kort tid Teaktræsborde med hollandsk udtræk på "SOS Møbler", så blev det til dybfrysere på "Frigor". Et års tid som tjener på "Snapstinget i Viborg" efterfulgt af Handelseksamen ( regnskab ) og fik læreplads i "Sparekassen SDS", men efter ½ år havde jeg nået den erkendelse, at jeg ikke ville tælle andres penge, hvis jeg ligeså godt kunne tælle mine egne.
Igen allierede jeg mig med A. P. Møller og blev genansat som styrmands-aspirant, idet jeg kun manglede 5 mdrs fartstid for at kunne starte på navigationsskole.
MS. Ida Clausen
Min første hyre som styrmand blev Ida Clausen, som jeg påmønstrede i Malaga, hvorefter vi sejlede over Atlanten på et storcirkel kort fra min lærebog i navigation. Men vi nåede målet, som var Puerto Limon i Costa Rica, hvor skibet var chartret til sejlads med levende dyr (Køer) mellem Costa Rica og Georgetown i Guyana.
MS. Ann Sandved
Efter sejlads med Clausen skibene, så kom turen til Kilship med start som overstyrmand på Ann Sandved.
MS Atlantic Prosperity
på vej til Port of Spain, Trinidad
MS. Helene Clausen
"Coral Sea Cattlestation" var en livestock carrier, som sejlede med dyr (køer og heste) fra Australien og NewZealand til Fiji, Samoa i Stillehavet og Filipinerne, Her er der "fortøjet" i Busuanga, efter at køerne var losset efter devisen "Swim off" et lille stykke fra land.
MS. Atlantic Prosperity
Fra samme rederi havde jeg fornøjelsen af dette containerkib som overstyrmand i 2 perioder i "Rom & Coke farten" mellem New York og Caribien ( St. Marten, Barbados, Martinique, St Lucia og Trinidad)
Jeg har altid prioriteret mit velbefinde højt, og derfor måtte jeg skifte rederi, for ikke at komme til at ligge til ankers på Lagos Red og det blev til 3 udmønstringer som overstyrmand i Mortensen & Lange.
MS Quintus
Fra London til Melbourne og videre op ad Mekong floden til Phnom Penh i Cambodia med nødhjælp under FN flag.
MS. Talisman
I fri fart ud fra USA og Sydamerika.
MS. Amulet
Søsterskibet blev påmønstrt i Sydney, Nova Scotia med kursen sat mod Costa Rica.
Dannebrog Rederi A/S
Blev min næste arbejdsgiver og her havde jeg følgende 11 udmønstringer,
som 1. og overstyrmand.
Jeg var overstyrmand på MV. Elsborg, da rederiet kunne fejre
100 års jubilæum.
MT. Fredensborg
En kemikalietanker, som jeg var påmønstret i 2 omgange.
MT. Frederiksborg
Søsterskibet var jeg ombord i 4½ Måned.
Mt. Amalienborg
En kemikalietanker, som kunne laste mange forskellige partier uden sammenblanding. Var i Brasilien med en last kaustic soda, ved en fejl lukkede det landbaserede modtage anlæg for en ventil, så expensionsventilen ombord sprang og dækket blev badet med kaustic soda. Det forvandlede farven fra kongeblå til mærskblå.
Mt. Brattingsborg
En kemikalietanker på fart ved Mexico,
Mt. Billesborg
Søsterskib i Mexicansk fart.
Mt. Aladewe
En kemikalietanker under Nigeriansk flag. Officererne her var alle udlånt af Dannebrog Rederi A/S.
Skibet blev bygget til Olau Line A/S og købt af Dannebrog Rederi, hvor det fik navnet MT. Næsborg, indtil det blev solgt til Nigeria.
MS. Stjerneborg
Det blev også til en tur på et rigtig gammeldags stykgods skib, som sejlede fra Nordeuropa (Hamburg, Bremen, Rotterdam og Antwerpen) til Vestafrica ( Soyo i Angola, Boma og Matadi i Zaire samt Pointe Noire i Congo) .
Skibet blev oprindelig bygget til Det Dansk-Franske Dampskibsselskab A/S og fik der navnet Ms Kinshasa.
MV. Viborg
Så var jeg tilbage i livestockcarrierne, som overstyrmand på dette gode skib, der lastede 36.000 levende får fra Australien
(Adelaide, Perth og Fremantle) til Den persiske Havbugt (Iran, Qatar, Bahrain og Kuwait) Skibet var indregistreret i
Monrovia.
MV. Elsborg
Det blev mit sidste skib i katagorien livestock. Lastede
13.500 levende får i fast fart mellem Australien og
Aden i Yemen. Sejlede under Panama flag.
Var overstyrmand her under rederiet Dannebrogs 100 års jubilæum, som blev fejret på Det indiske Ocean.
Min sidste tid til søs blev 9 udmønstringer, som skibsfører i Svendborg Enterprise
MS. Svendborg Gold
Beskæftiget Worldwide med projektlaster (fx fra USA via
Honolulu, Hawaii til Xingang, Kina) i Darwin, Australien eller
indenrigsfart på New Guinea ud fra Port Moresby.
MS. Nuptse og MS. Pumori
I fart i Den Bengalske Bugt for West Asean Kontena Line fra Singapore til
Chittagong, Bangladesh, Calcutta,og Madras, Indien samt Colombo, Sri Lanka.
MS. Tricolour Star
Det var Svendborg Gold, som fik navneforandring, da det blev chartret til den første "vestlige" container rute til Vietnam. Her sejlede jeg fra starten på ruten mellem Singapore og Ho Chi Ming, Vietnam (tidl. Saigon) og i to perioder frem og herefter valgte jeg at stoppe til søs.
Carlsens Peberrod A/S
Efter tiden til søs blev jeg ansat, som leder af
en mindre levnedsmiddel fabrik langt ude på
landet i Haarby. Her blev der fremstillet Peberrod,
Capers, Råkostsalat, Gulerodssalat.
Her var jeg ansat i 25½ år, inden jeg i 2016
trak mig tilbage og fik 2 år på efterløn.
Fra 2005 til 2015 var jeg desuden bestyrelsesformand.
I 2018 blev jeg " statsautoriseret" folkepensionist.
Jeg kan nu se tilbage på et positivt arbejdsliv og frem til en glædelig pensionist tilværelse. Det kan vel kun betegnes som Det Gode Liv.
Skoleskibet Danmark
dog ikke fra det togt, hvor jeg var styrmandsaspirant. Min plads var på forebram styrbord - næstøverste rå på formasten.